منتدي المركز الدولى


قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Ououou11

۩۞۩ منتدي المركز الدولى۩۞۩
ترحب بكم
قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره 1110
قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Emoji-10
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول
ونحيطكم علما ان هذا المنتدى مجانى من أجلك أنت
فلا تتردد وسارع بالتسجيل و الهدف من إنشاء هذا المنتدى هو تبادل الخبرات والمعرفة المختلفة فى مناحى الحياة
أعوذ بالله من علم لاينفع شارك برد
أو أبتسانه ولاتأخذ ولا تعطى
اللهم أجعل هذا العمل فى ميزان حسناتنا
يوم العرض عليك ، لا إله إلا الله محمد رسول الله.
شكرا لكم جميعا قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره 61s4t410
۩۞۩ ::ادارة
منتدي المركز الدولى ::۩۞۩
منتدي المركز الدولى


قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Ououou11

۩۞۩ منتدي المركز الدولى۩۞۩
ترحب بكم
قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره 1110
قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Emoji-10
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول
ونحيطكم علما ان هذا المنتدى مجانى من أجلك أنت
فلا تتردد وسارع بالتسجيل و الهدف من إنشاء هذا المنتدى هو تبادل الخبرات والمعرفة المختلفة فى مناحى الحياة
أعوذ بالله من علم لاينفع شارك برد
أو أبتسانه ولاتأخذ ولا تعطى
اللهم أجعل هذا العمل فى ميزان حسناتنا
يوم العرض عليك ، لا إله إلا الله محمد رسول الله.
شكرا لكم جميعا قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره 61s4t410
۩۞۩ ::ادارة
منتدي المركز الدولى ::۩۞۩
منتدي المركز الدولى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدي المركز الدولى،منتدي مختص بتقديم ونشر كل ما هو جديد وهادف لجميع مستخدمي الإنترنت فى كل مكان
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
Awesome Orange 
Sharp Pointer
منتدى المركز الدولى يرحب بكم أجمل الترحيب و يتمنى لك اسعد الاوقات فى هذا الصرح الثقافى

اللهم يا الله إجعلنا لك كما تريد وكن لنا يا الله فوق ما نريد واعنا يارب العالمين ان نفهم مرادك من كل لحظة مرت علينا أو ستمر علينا يا الله

 

 قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره

اذهب الى الأسفل 
4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
شعبان
المدير
المدير
شعبان


وسام الابداع

اوفياء المنتدى

ذكر عدد المساهمات : 7686
تاريخ التسجيل : 16/06/2010
الموقع :
المزاج المزاج : الحمد لله

قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Empty
مُساهمةموضوع: قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره   قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Icon_minitime1الأحد 15 أغسطس - 16:33



قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره

هى قصة حقيقية تجمع احب اتنين واجمل صديقتان على وجه الكرة الارضية جمعتهم الصدفة عبر حادث طريق
تعرافا على بعض اصبحوا اصدقاء استأذنت صاحبة القلم ان انشر قصتها فى هذ المنتدى حصريا فوافقت واترككم مع صاحبة القصة الحقيقية


كنت نصرانية
بقلم الغربة مرة
بسم الله الرحمن الرحيموالصلاه والسلام على رسولنا الكريم محمدصلى الله عليهوسلم
سأكتب قصتي بالكامل واروي لكم معاناتي
ب
الحياه
نشأت كأي فتاة نصرانية مصرية ولدت في انجلتراكنت اذا احسست بظيق في صدري ذهبت الى الكنيسه واتواسل كنت كل يوم احد اذهب الى القس واقبليدهواتلو خلفه التراتيل الكنيسيه هذا مارباني والديعليهقبل اكثرمن 4سنوات كنت امر بظروف صعبه لاني وقتهالم اكناعملذهبت الى الكنيسه توسلت بكيت ولاحياه لمن انادي خرجت ولازلتمتوترهخرجت وكنت اقود السياره بسسرعه جنونيه كنت (عاوزهاموت)تقريبا الساعه2ونص ليلا خرجت من امامي سياره سوداءاللونلم اكن ارئها من شده الغضب كنت سأصددم بهاوتوقفت صاحبه السياره وتوقفتاناخرجت غاضبه رغم انني انا الغلطانه دقائق وخرجت شابه في 18منعمرهامحجبه تملك عيون ذات اللون الاخظرلمارئيت الحجاب علمت انها مسلمه وزاد غظبي وهي كانت هادئه تماماوقالت كنتي ستقتليني وبكل جرئهترفعين صوتك وتناقشين والله دقايق معدوده تفاجئت بالمكان مغلق تمام البوليس جاءو3بادي قارد كانو ملتفين حولي ارتعبت علمت انني وقعت في مصيبه فوق مصيبتييبدو انها ابنت مسئول كبيرفي بريطانيا واناسأذهب الى الجحيم طلبو هويتيوقدمتهالهموقالو انتي مصريه اقتربت مني الفتاه وقالت والله بالحرف الواحد(ربنابيحبك يابنت)طلعتي عربيه راح افرج عنكقلت لها انتي عربيه اخرجتهويتها واذا بها تحمل الجنسيه البريطانيه وابتسمت ذهبت اليهم وتكلمت معهم دقايقوقالت لي تعالي اعزمك على سلامتي وكانت تظحك قالت لي اسم كافي وكنت انا من روادهركبت سيارتها وانطلقت بسرعه احسست وكأني بعالم اخركنت سأذهب الى الجحيم والاناذهب الى كافي شوب ركبت السياره وانا في ذهول من موقف الصبيه
وصلت الى الكافي وانا ابحث عن الفتاه واذا بي ارئها تجلس وحدها وراسها تظعه على الطاوله
اقتربت منها وقفت وقالت لي اهلا بقأتـلتي ظحكت واعتذرت لها وقلت لها كنت متوتره وامر بظروف صعبه
وبدات اعررف عن نفسي قلت لها اسمي هنادي مصريه الجنسيه وعرفت عن نفسي وقالت هيا اسمي شيهانه من غير شعور قلت له كل حاجه عن نفسي ووضعي وظروفي كنت زي اللي متظايق ولقاء حد يفضفض عنه ماكنت حاسه بالوقت وانا بتكلم شعورغريب لما تقابل شخص ماتعرفوش وتحكي له عن همومك ومشاكلك والله تفاجئت بالساعه 6صباحا وقلت لها ياه كل الوقت داكنت برغي ظحكت وقالت استمتعت قلت لها انا ماعرفش عنك حاجه بعرف انك شيهانه وبس قالت لي وانا بعرف كل حاجه عنك وقالت لي نتقابل وقت تاني واديتها رقمي وادتني رقمها رجعت البيت والبنت في بالي ونمت صحيت على تلفون من صاحبتي بتقول انها لقت لي شغل رحت دغري على المكتب اللي قالت لي عنه قدمتي اوراقي ورفظوني خرجت يائسه الابواب كلها تسكرت في وجههي ونسيت الدنيا كلها
مرت 4ايام من اللقاء والحادثه وانا كنت بالكنيسه بتعبد او بالاصح بشرك(الحمدلله اللذي هداني الاسلام)خرجت فتحت تلفوني لقيت رقم غريب سبتوه ماتصلتش جاني مسج مكتوب فيه-ازيك ياقاتلتي بتمنى شوفك اليوم المساء
كتبت عنوان بيتها ودونت اسمها بالكامل اتصلت عليهاوقالت لي مش عاوزه اكلمك عاوزه اشوففك
في المساء رحت على العنوان من بعد اميال رئيت فيلاءبل قصر لايسكنه الا الملوك ماشاء الله اتصلت عليها قلت لها انا الان امام فيلا ووصفت شكلها قلت اين منزلك عنها قالت لي هاذا منزلي ادخلي طبعابوابتين على ماوصلت للبيت (كنت مذهوله) وكنت مكسوفه اوي كانت في استقبالي هيا ومجموعه من الصبيات عرفتني عليهم كانو اصحابها كانو كلهم مسلمون الا انا مسيحيه اخذنا نتبادل الحديث ونتناقش بعدالعشاء ذهبو صاحباتها
وطلبتها ان استاذن قالت لي خليني نتعرف على بعض اكثر عرفتني عن حالهاوهي تتحدث كانت متواظعه جداحنونه تملك قلب ابيض نقي تفاجئت بشخصيتها وهي تتحدث معي فجاءه دخلت طفله لاتتجاوز الخامسه بتنده مامي وارتمت بحظنها
انصدمت شابه وصغيره وماقالت لي انها متزوجه وعندها بيبي قالت لي دي اختي انا مربيها انا ماعنديش غيرها والدتي متوفيه وانا وهيا وبابا عايشين وحدنااعجبت بهاصغيره ازاي قدرت تربي بنت صغيره وتعوظها حنان ام
مرت الايام والشهور وعلاقتنا تقوى بعد6شهور اتصلت علي وقالت لي انا وفرت لك عمل تعالي وانا اقول لك ايه هي طبيعت عملك اتيت لها قالت لي انا عندي محل ملابس عاوزه محاسبه ومرتبك انتي تحدديه حسيت انها بتساعدني بطريقه ماحسش بيها بخجل وافقت
يتبع راح اقول لكم ازاي البنت دي خلتني اعتنق الدين الاسلامي واخرج من الظلاله الى النور
وازاي عوظتني عن حنان والديني لما تخلو عني
ححكي لكم عن اشياء لاتعرفوها عن انسانه رائعه
انتم احببتوها واحببتم طيبه قلبها من غير صوت ولاصوره
فكيف لوتعرفتم عليها عن قرب

للحديث بقية
الغربة مرة



عدل سابقا من قبل شعبان في الأربعاء 18 أغسطس - 18:06 عدل 2 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شعبان
المدير
المدير
شعبان


وسام الابداع

اوفياء المنتدى

ذكر عدد المساهمات : 7686
تاريخ التسجيل : 16/06/2010
الموقع :
المزاج المزاج : الحمد لله

قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره   قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Icon_minitime1الأربعاء 18 أغسطس - 17:54

دعوني احدث روح محبوبتي دقائق معدوده وانبئهابخبر
وفاه حبيبهاشيهانه مات حبيبك لم يستطيع العيش من بعدك

جامل ايام ولاكنه اظرب عن الطعام اعتاد عل صوتك ولمسه ايدك
حبيبتي مات صقرك ولسانه حاله يقول لن استطيع العيش طويلا
من غيرك هي من علمتني الوفاءواناساوفي لهاحبيبتي هزتناوفاته
هنيئا لك حبيبك رحل اليك وسينام ب احظانك حبيبتي اغمضي عينيكي
ونامي بسلام اعلم انكي الان تعيشين اسعد لحظاتك فهذا حبيبك بجانبك ينام00
قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Mk11878_dsc00653%5B1%5D


سأتكلم عن اسلامي ازاي اسلمت00
كنت اعمل وانا مستمتعه بالمحل كانت بتيجي كل يومين مره للمحل
تشيك علينا وتخرج كنت لم اخلص من العمل اخرج واتصل بيها
نخرج نتفسح مرت سنه على علاقتناكانت علاقه قويه جدا
شيهانه بدت تكلمني على الاسلام وقالت لي هنادي انتي ماناقصك الا انك تعرفي ربك
وصدقيني ياهنادي لواسلمتي راح تعرفي انك كنتي عايشه حياه كلها كدب ونفاق وشرك
قلت لها انا بحبك اثق برائيك ولاكن هاذه ديانتي وديانه اهلي ولدت وانا نصرانيه
ازاي عوزاني اغيروضعي ايعه راح تكون ردت فعل اهلي والجميع ظحكت وقالت لي
انتي شايله هم اهلك والنصاري ازاي يتقبلوكي ومانتيش شايله فرحه ربناء لما عبده
يذهب من الظلاله الى النور وبدت تتكلم عن الاسلام حقيقه بدات افكر بكلامها
وارتاح مش عارفه اوصف الاحساس يمكن لاني بحبها كنت مرتاحه لكلامها والايمكن ربناءنزل على البي الراحه
ماعرفش اللي اعرفوه اني عاوزه اسمع اكثر عن الاسلام وشيهانه بتتكلم رن تلفونهاواتكلمت وقالت لي انا عاوزه اسافر اسبانيا طيارتي بعد ساعه يادوب اروح قالت المحل لك ياهنادي لك حريه التصرف فيه
خرجت راحت اسبانيا فظلت هي والعايله شيهانه كانت بتعشق مدريد اووي توليت المحل وكنت بشتغل
وبغيرعلى كيفي وحريه مطلقه للدرجه ان المحل احذاهتممامي ومارحت للكنيسه ولاحتى فكرت فيها
مر26يوم على سفر شيهانه خرجت من المحل بوقت متاخررحت البيت كلمني بابا وقال انتي مابتروحي الكنيسه بقى لك فتره ولابتحظري التراتيل ليه؟قولت له مشغوله ومافيش وقت كافي قاطعني وقال مافيش وقت للعباده
وماعرفش ازاي والله خرجت مني الكلمه دي قلت لبابا دنا باقى لي سنين بروح الكنيسه وماشفتش خير منهم
ومن تركت الشرك حياتي بقت افظل اداني والدي الم مش راح انساه كل عمري رحت اوظتي بعيط في حاجه مظايقاني اتصلت على بيشو>شيهانه قالت لي مالك صوتك متغيره وفظلت ابكي لاني برتاح وانا اشكي لها
قالت لي مالك في ايه قلت لها اشتقت لك بس من بكرا رحت المحل الساعه 7الساعه8تفاجئت فيها دخلت المحل
كانت فرحتي مابتسعني قالت لي دنا قطعت اجازتي وقيت عشان دموعك والله العظيم شعور لايوصف ازاي تقطع اجازتها عشاني دي والا اخت بتعلمهااخذتني معاها بسيارتها ورحنا نفطر سوى وقالت لي احكي لي ايه اللي مظايقك قلت لها اللي حصل معاي وقالت طب انتي ليه مش عاوزه تروحي الكنيسه قلت لهامش عارفه قالت كملي فطارك عاوزه اروح مشوار جميل خلصنا خرجنا رحنا لميتم اطفال دخلت وتفاجئت بالكل بيرحب فيها وبيلم عليها وجاء3اطفال وباسوها كانو متعلفقين فيها اووي عرفتني عليهم قالت دول اولادي ماركن ومحمد وجاكي انصدمت قلت اولادك قالت اه ادتهم هدايا وفظلت تتكلم معاهم وقالت لهم دي صاحبتي هنادي مسيحيه الطفل محمد قال لي انتي مسيحيه يعني مش راح نشوفك ب الجنه معانا قالت شيهانه لا دي جنتهم غير عن جنتنا وظحكت وتظايقت من الكلام وقالت لي شيهانه مالك قلت لها مافيش حاجه قالت زعلتي لما قلت جنتك غير عن جنتنا قلت لها لاقالت طب انا ماغلطتش انتم جنتكم تنفتح بمفتاح ونحنا ب اعمالنا يعني ممكن يظيع المفتاح وتفظلو واقفين على باب الجنه وماحدش يفتحهالكم وظحكت وهي ظحكت قلت لها شيهانه انتي لسه صغيره راح تتجوزي ويكون عندك اولاد ليش متبنيه اولاد قالت لاني عاوزه اكون مع الرسوول ب الجنه ياهنادي وقالت لي حديث الرسول(انا وكافل اليتيم كهاتين في الجنه) ملاحظه 6سنوات شيهانه كافلاهم ولاحدمن اهلهاعرف ب الموضوع الا بعدوفاتهااناقلت لهم قبل اعرفها بسنه كافلاهم ربنايجعلها مع الرسول وفظلت شيهانه تتكلم زاد تعلقي ب الاسلام حبيت الدين حسيت اني محتاجه اكون قريبه من ربي قلت لها شيهانه انتي سالتيني ليه مش عاوزه اروح الكنيسه قالت اه قلت لها لاني عاوزه اكون مسلمه اقتنعت بكلامك واعجبت بشخصيتك
عرفت ان الاسلام دى دين عظيم دين رحمه وحب فرحت اووي وظمتني وقالت والله ياهنادي دى احلا خبر
انتي مقتنعه بيه قلت لها اه وعاوزه اتحجب خرجنا الى موسسه اسلاميه اخذتني شيهانه هناك وقالت لهم كل قصتي الكل رحب بيا والله حسيت اني بين اخواني دول فرحانين وكاني بقول لهم خبر يهز الارض بدات اتعلم الدين الاسلامي واخذ دروس على شهرين ماكان حدى يعرف غير شيهانه اهلي ماعرفو ونطقت الشهاده مرتين والثلاثه قال لي الشيخ الفاظل اللي كان بيدرسني انطقي الشهاده على يد شيهانه وقلت شيهانه قولي اشهد ان لااله الله واشهد ان محمد عبده ورسوله ونطقتها وفظلنا نبكي يجي ساعه والله اهدتني حجاب اتحجبت ورحت البيت وانا جازمه اقول لاهلي قالت شيهانه متوقعه يعملو ايه قلت لها اتوقع يقتلوني بس انا مابيهمني انااسلمت واذا بموت اموت وانا على دين الاسلام رحت البيت دخلت اهلي كلهم انصدمو قلت لهم انا اسلمت والدي قام وظربني ظرب مش راح انساه كانو بيظربوني كلهم وكانهم بيظربو يهودي مدنس القران قالي انتي فاجره وراح اقتلك كنت بصرخ بصوت مرتفع لاني ماكنتش متحمله الظرب الباب والقرس كان بيتظرب بقوه فتحت والدتي الباب دخلت شيهانه ومعاها صاحبتها لبنانيه وتكلمو مع ماما ودخلت شيهانه وحصلت بينها وبين بابا مشاده كلاميه وطردها من البيت قالت مش راح اخرج الا هنادي معايا ورفض وحاول يمد ايدوه عليها وقالت له ديالا صاحبتهالومديت ايدك حتدفع ثمن الغلطه كل عمرك والدي بدء يهدى ووالدتي قالت خلها تروح معاهم والدتي تعرف انهم مش اد شيهانه والا اهلهاوقالت نحنا مش عاوزينها الكلمه دي حسيت انها قتلتني وقال مش راح تخرج وحملتني شيهانه وقالت راح اخذها غصب عنك وكنت مابحسش ب اللي حولي بسمع وبشوف بس الاحساس مات حملتني هي وصاحبتها للمستشفى بعد التحاليل والفحوصات قالو عندها نزيف بالكلى اليمين وجاو البوليس بيحققو معاي وقالت شيهانه عاوزه تشتكي عليهم قلت لها لا الله يسامحهم دول اهلي ومش راح اظرهم جاء والد شيهانه وحل المسئله فظلت ثلاث ايام ب المستشفى وماعندي غير شيهانه وديالاجاء الدكتور وقال النزيف سبب لك فشل كلوي تحتاجين لمتبرع حالا يااه ازااي كلمه فشل كلوي قتلتني ومين اللي سببه لي والدي وعشان ايه عشان اسلمت
قالت ي شيهانه انا راح اديك كليتي وراح تدفعي غرامه وكانت بتظحك تخفف علياواانا رافضت ان بيشو تتبرع راحت واخذت تحاليل من غير ماعرف والحمدلله ماطبقت التحاليل بدئت بالغسيل الدموي وراحت ديالا لاهلي وقالت لهم اللي حصل وجاءت والدتي وكانت بتعيط وقلت لها سامحيني دنااعتنقت الدين الحقيقي ياماماوقولي لبابا انا مسامحاه بس عاوزه اشوفه لاني كنت تعبانه اوي وكنت حاسسه اني بموت بعد مرور اسبوعين جاءوالدي ومن غير مايتكلم بص عليا وراح
جات شيهانه و الدكتور قال راح نحظرك راح تجي طياره الطبيه راح تحملك لاميركاء راح تعملي عمليه
والد شيهانه تكفل بالعمليه ومصاريفها والتبرع وكل حاجه والسبب اني مسلمه ووالدي واهلي تركوني
قلت لشيهانه قولي لبابايجي عاوزه اشوفه راحت شيهانه وقالت له وقال ماعرف وحده اسمها هنادي
جت وقالت هنادي انسيهم فكري بربك خرجت وانا متظايقه ازاي اهلي يتخلو عني00
رحت لاميركا00
للحديث بقيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بنت بلادى
مستشاره ادارية
مستشاره ادارية
بنت بلادى


انثى الابراج : الثور عدد المساهمات : 2291
تاريخ الميلاد : 29/04/1977
تاريخ التسجيل : 17/08/2010
العمر : 46
المزاج المزاج : الحمد لله على نعمته

قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره   قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Icon_minitime1الجمعة 20 أغسطس - 0:46

مشكور اخى على نقل القصه

اللهم ارحم شيهانه وادخلها فسيح جناتك
وتقبل اعمالها وارحمها ياارحم الراحمين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الغربه مره
مراقبة
مراقبة
الغربه مره


عدد المساهمات : 4
تاريخ التسجيل : 20/08/2010

قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره   قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Icon_minitime1الجمعة 20 أغسطس - 14:11

استاذ شعبان شكرا لك على نقل القصه

اللهم ارحم شيهانه وادخلها فسيح جناتك
وتقبل اعمالها وارحمها ياارحم الراحميناللهم امين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
زللو
مراقبة
مراقبة
زللو


عدد المساهمات : 52
تاريخ التسجيل : 13/11/2010

قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره   قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره Icon_minitime1السبت 24 ديسمبر - 21:46

شكرا لك على الموضوع الجميل و المفيذ ♥

جزاك الله الف خير على كل ما تقدمه لهذا المنتدى ♥

ننتظر ابداعاتك الجميلة بفارغ الصبر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
قصةالمرحومة شيهانه مع الغربة مره
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي المركز الدولى :: الادب والشعر والنثر[ Section literary ] :: منتدى -قصص روايات/Stories/ - حكايات - قصة قصيره-
انتقل الى: